torsdag 11 oktober 2007

Vem dömer?

Sensommaren 1932 var ovanligt regnig; något som naturligtvis påverkade jordbruket i Ukraina negativt. Skördarna stördes av ogräs och angreps därefter av svamp.

Som om detta inte var nog, så hade även de två föregående åren varit klena. På flera håll utbredde sig ren svält. Partidistrikten i Ukraina upplyste under augusti och september Moskva om att bristen på mat bidrog till att situationen snabbt förvärrades. Man skulle inte ha en chans att nå upp till de mål för jordbruket som satts upp i 5-årsplanen.

Politbyrån under Stalins ledning vägrade hörsamma klagomålen. Istället skärptes kraven. Som ett svar på protesterna från bönderna och de lokala partifunktionärerna – protester som bland annat tog sig uttryck i stölder och arbetsvägran – stiftades en ny lag. Den stipulerade dödstraff för ”stöld av kollektiv egendom”. I november 1932 dömdes runt 500 personer till döden, och 20 000 till straffarbete.

Resultatet av nödåren 1930-33 blev att mellan 5,5 och 6,5 miljoner människor dog i Ukraina och Nordkaukasus. Enligt Robert Conquest (1986) berodde detta på Stalin och den politik han och hans parti förde. Conquest talar om ”terrorhunger”, om en medveten strategi för att driva igenom kollektiviseringen och bekriga och utplåna kulakerna som klass.

I en senare studie (2004) vill R.W. Davies och Stephen G. Wheatcroft nyansera Conquests bild av förloppet. De menar att hungerkatastrofen hade flera orsaker: dåligt väder, kommunistpartiets usla relationer till omvärlden, en oförmåga att handskas med jordbruket, felberäkningar m.m. Det var alltså inte enbart en medveten strategi.

I slutändan är dock inte det viktigaste att ställa Conquests resultat mot Davies & Wheatcrofts. Då är det betydligt angelägnare att lägga deras studier bredvid varandra – som ett värn mot tystnaden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant blogg.

Anonym sa...

Ska historiker verkligen agera domare i frågor om det förflutna? Frågan är kanske svår; varje generation och kultur omtolkar sin historia och själva valet av vad man håller för centralt är kanske en dom över historien. Samtidigt så har vi dilemmat med historia som en vetenskap, med allt vad det innebär av ansatser till objektivitet och värderingsfrihet. Det är ingen okomplicerad fråga du ställer.

Patrik Godin sa...

Anonym. Jag försöker. Välkommen tillbaka!

Fredrik: du har en poäng. Att fälla domar över historiens aktörer är väl främst något som Plutarchos och grabbarna sysslade med.
Men trots den något - det medges - provokativa titeln, så är det inte riktigt det jag är ute efter. Snarare är min poäng det som står i avslutningen av inlägget. Vem som har rätt - och vem som därmed har "rätt" att döma är mindre intressant, åtminstone på ett plan. Viktigare då att något görs, att ex. kommunismens brott undersöks. Sedan får studierna av dem granskas kritiskt. Och under tiden dras historien fram i ljuset.